Bumba Yoga!

Bumba doet yoga!
Een voorbeeld hoe je voorlezen kunt combineren met yoga

bumba

Kom maar zitten, dan ga ik voorlezen over Bumba en gaan we met z’n allen op Bumba yoga-avontuur!
Bumba wordt wakker en voordat hij naar het circus gaat, gaat hij zich eerst even uitrekken.

Losmaakoefening
Maak je maar lang, armen boven je hoofd strekken, op je tenen staan, even met de billen schudden, met de armen zwaaien. Is alles los? 

Massage oefening
Voordat Bumba naar het circus gaat, wast hij zichtzelf.
Wrijf maar over je armen, je benen, je buik, je hoofd, je gezicht, vergeet je je oren niet?
Optioneel: zullen we elkaar even helpen om de rug te wassen?
Massage en aanraking bevordert het lichaamsbewustzijn.

Bumba circus

 

 

 

 

 

 

In het circus laat Bumba allemaal kunstjes zien:
Balans oefening: Op 1 been staan. 
Deze houding bevordert concentratie en coördinatie vermogen.

 42 ooievaar
Actieve yoga:
Ga maar liggen we gaan rollen op ons rug.
Deze houding ontspant de spieren van de rug en billen.

52 Torretje op zijn rug

En tijgeren op ons buik:
Deze houding versterkt de arm- en rugspieren is goed voor coördinatie linker- en rechterhersenhelft.

49 tijger 

Ademoefening:
En Bumba gaat een ballon opblazen (alsof!)
Adem in door je neus en adem uit om de ballon op te blazen.
2x herhalen.

Bumba ballon

En dan gaan we de ballon aan elkaar doorgeven:
Deze houding bevordert coördinatie en balans.

99 ballonnenspel

Ontspanningsoefening
En na alle Bumba avonturen gaat Bumba even lekker uitrusten…
Hij gaat lekker liggen, legt z’n handen op z’n buik en wordt helemaal rustig.

Misschien doet hij wel even z’n ogen dicht. Alles voelt lekker ontspannen, z’n benen, billen, buik, borst, armen en hoofd. Alles is helemaal ontspannen en ligt lekker languit op de grond. Hij adem in en er komt nog een gaapje: een zucht omdat het z’n leuke dag was.

Bumba rust uit 

Deze voorlees yoga les kun je natuurlijk aanvullen met een Bumba kleurplaat.

De foto’s en oefeningen komen uit het boek Yoga voor Peuters en Kleuters (5e druk).
Wil je meer weten over de mogelijkheden hoe je op een eenvoudige en speelse manier yoga kunt geven aan kleine kinderen?
Wees welkom bij de 3-daagse docentenopleiding Yoga voor Peuters en Kleuters.
Ook zonder yoga ervaring ben je welkom! 
De Eigen Wijze kinderyoga opleiding is er voor kinderen vanaf 7 jaar.

Wil je maandelijks peuteryoga tips ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Misschien vind je deze les ook leuk?Dikkie Dik doet Yoga

Eigen Wijze Opleidingen logo RGB

 

Dikkie Dik doet yoga!

Voorlezen en yoga is een prima combinatie!
Een kind hoeft niet de hele tijd stil te zitten, kan zijn innerlijke beleving uitten
en maakt gebruik van zijn fantasie, creativiteit en behoefte aan lichaamsbeweging.

Ik hoop je hiermee te inspireren en te laten zien hoe laagdrempelig Yoga voor Peuters en Kleuters is.
Stuur deze inspiratie les gerust door naar moeders, juffen en medewerksters van het KDV 

Dikkie Dik, doet yoga!

Dikkie Dik

Zullen we Dikkie Dik eens nadoen?

De kat (actieve oefening)

 De kat 1 uit boek

-       je staat op je handen en knieën

-       je beweegt met je poezenstaart: beweeg je poezenbillen maar heen en weer

-       nu maak je een hele hoge poezen rug: maak je rug maar hoog en rond

-       en laat maar weer los

-       beweeg nog maar een keer met je poezenstaart

-       en maak nog maar 1 keer een hele hoge poezen rug

Deze yoga houding is goed voor een soepel bekken en flexibele onderrug.

En daar heb je Poes Muis, die kan zich goed verstoppen!

Dikkie Dik poes muis verstopt zich

De mudra (rustgevende oefening)

mudra

-       je zit op je hielen, met je knieën bij elkaar.

-       buig helemaal voorover, zodat je met je hoofd op de grond komt

-       je kunt je handen bij je hoofd leggen of langs je lichaam

-       stel je voor dat je als een muis in een holletje zit, helemaal veilig

Deze yoga oefening houdt de ruggengraat soepel en ontspant de rug.

Het heeft een kalmerende werking doordat een kind zich even terug trekken kan

 Dikkie Dik rust uit

Massage

Dikkie Dik en Poes Muis vinden het heerlijk om even geaaid te worden.

Ga maar lekker liggen, als een poes opgekruld in zijn poezenmand.

Dan aai ik je lekker over je hoofd en je rug.

Massage draagt bij aan een goed lichaamsbesef van je kind, het geef een goede doorbloeding en de spieren kunnen beter ontspannen.

 

Ademhalingsoefening

Hè, hè dat vinden  Dikkie Dik en Poes Muis lekker.

Dikke Dik ademt diep in door zijn neus en op een uitademing zegt hij: Miauw!

Poes Muis ademt ook diep in en op een uitademing zegt ie: hè hè (wat lekker)

Een ademhaling kan helpen om rustiger te worden en beter te ontspannen.

Dikkie Dik ontspant

Ontspanning

Dikkie Dik en Poes Muis blijven nog even heerlijk liggen….

Alles voelt zwaar en ontspannen…..

Ze voelen de zon lekker schijnen op hun hoofd, de buik, de benen, alles is lekker warm en zacht.

Ze kunnen nog even heerlijk uitrusten voordat ze weer nieuwe avonturen gaan beleven.

Bij de yoga horen inspanning en ontspanning elkaar af te wisselen. Dat brengt balans in een kinderleven

logo bloem

Deze yoga inspiratie is gemaakt door Marjolein Smit. Ze is auteur van de bestseller Yoga voor Peuters en Kleuters
en docent bij de 3-daagse opleiding Yoga voor Peuters en Kleuters. en  de 12-daagse Eigen Wijze Kinderyoga voor kinderen vanaf 7 jaar.
Wil je maandelijks peuteryoga tips? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. 

Misschien vind je deze les ook leuk? Bumba Yoga

 

Waarom kinderyoga niet zweverig is

Wat is yoga
Yoga betekent verbinding. Verbinding tussen lichaam en geest, verbinding tussen je gedachten en gevoelens, verbinding tussen jezelf en je omgeving. Yoga gaat dus uit van een holistische visie: alles is met elkaar verbonden.

Yoga is een middel om een natuurlijke behoefte te vervullen:

 in balans te zijn met alles wat er is.

Waarom yoga voor kinderen?
In de huidige maatschappij wordt er zoveel informatie aangeboden, dat het voor veel volwassenen en kinderen moeilijker is om in balans te blijven. En de stroom aan informatie en prikkels zal niet minder worden maar meer. De druk om altijd bereikbaar te moeten zijn is hoog. Dit brengt een intensiteit van leven met zich mee die je meer belast dan je bewust bent. Deze belasting geldt zeker ook voor kinderen.

Ook de lichamelijke ontwikkeling van kinderen staat tegenwoordig onder druk. Stil zitten op school en thuis achter een beeldscherm geeft een kind te weinig beweging. Yogahoudingen verbeteren de conditie, helpen spieren sterker en soepeler te maken, maken de botten stevig, hebben een positief effect op de organen en bloedsomloop en dragen bij aan een goede lichaamshouding.

schoollokaal

Prikkels
Kinderen hebben prikkels nodig om zich te kunnen ontwikkelen. Te weinig prikkels maken het leven saai. Teveel prikkels overbelasten een kind. In een digitale leer- en leefomgeving loop je het risico op teveel eenzijdige prikkels. Denken dat een kind de wereld kan ontdekken en ervaren via een beeldscherm is een illusie. Het beperkt een goede lichamelijke ontwikkeling die voor opgroeiende kinderen zo belangrijk is. Een digitale leer- en leefomgeving beperkt ook het gebruik van alle zintuigen en het wérkelijk voelen, ervaren en beleven van het echte leven in plaats van het virtuele leven. Digitalisering kan ten koste gaan van de persoonlijke en individuele ontwikkeling van het kind. Je gedachten, gevoelens en verlangens zitten in jezelf. Niet in je tablet, smart Phone of in een digitale Cloud.

Shutterstock yoga in de klas klein

Voordelen van yoga
Yoga heeft een positieve uitwerking op de lichaamshouding, de conditie, de souplesse, het evenwichtsgevoel, de concentratie, het zelfvertrouwen en de innerlijke rust. Elementen die een kind goed gebruiken kunt om de intensiteit van het leven aan te kunnen en zijn Eigen Wijze Weg in het leven te vinden.

Ademhalingsoefeningen, concentratie en meditatie helpen een kind om:

-       Zich te beschermen tegen teveel prikkels.

-       Onderscheid te maken tussen zichzelf en de buitenwereld.

-       Sterker en weerbaarder te worden.

-       Zijn gedachten en gevoelens tot rust te brengen.

-       Innerlijk tot rust te komen.

Is yoga zweverig?
Yoga verbetert dus het contact met jezelf. Daar is niets zweverigs aan. Je wordt juist zweverig als je altijd naar buiten gericht bent en daardoor niet meer voelt wat er van binnen afspeelt.

Daarom vind ik dat kinderyoga niet zweverig is maar een kind helpt om te worden wie die in wezen is en in verbinding te zijn met zijn of haar Eigen Wijsheid.

Marjolein Smit.
Oprichtster en hoofddocent bij Eigen Wijze Opleidingen

Online cursussen

Ga voor de online cursussen naar de website van Eigenwijze Zwangerschap.